“Tyle wiemy o sobie, ile nas sprawdzono” – czyli słów kilka o kwestionariuszach osobowościowych


Każdy z nas ma pewne wyobrażenia o sobie, zna mniej więcej swoje mocne i słabsze strony. Dorosła osoba potrafi zazwyczaj określić swój temperament i najważniejsze cechy charakteru. Jest to zwłaszcza kluczowe przy wyborze ścieżki kariery i w ogóle w pracy zawodowej. Tu jednak napotykamy od razu przeszkodę, bo przecież życie potrafi zaskakiwać i wtedy okazuje się, że, cytując naszą noblistkę: „tyle wiemy o sobie, ile nas sprawdzono”.

W poprzednim artykule pisaliśmy o tym, jak ważne jest odpowiednie dopasowanie człowieka do organizacji i zadań, jakie będzie wykonywał. W jaki sposób więc firma i kandydat na pracownika mogą sprawdzić, czy będzie im razem po drodze?

Otóż okazuje się, że jest sposób, by – nie widząc człowieka na oczy – poznać filary jego osobowości, motywacje, sposoby reakcji i działania w różnych sytuacjach, jego styl pracy, model podejmowania decyzji, czy metody budowania relacji z innymi.

Tu właśnie z pomocą przychodzą kwestionariusze (testy) osobowościowe, czyli testy badające główne cechy charakteru człowieka i jego zachowania w określonych sytuacjach. Wskazują one główne cechy osobowości uczestnika, jego mocne strony i obszary, w których nie czuje się on zbyt pewnie – a więc kierunki rozwoju.

Co ciekawe, tego typu narzędzia mają bardzo szerokie zastosowanie. Kwestionariuszami osobowości można posługiwać się na każdym etapie funkcjonowania człowieka w organizacji.

Spójrzmy na rekrutację i selekcję: test umożliwia odpowiednie dopasowanie człowieka do zespołu i zadań oraz maksymalne wykorzystanie jego potencjału i skuteczne motywowanie. Cały proces rekrutacji przebiega sprawniej, jest mniej pracochłonny i kosztowny, za to bardziej efektywny – odpowiednie dopasowanie kandydata do stanowiska i organizacji daje gwarancję dłuższej współpracy i minimalizuje ewentualność i dodatkowe koszty ponownej rekrutacji.

Dalej, zarządzanie kadrami – w wyniku zastosowania testu osobowości pracodawca otrzymuje do dyspozycji szczegółową wiedzę o pracowniku. A wiedza ta może mieć bardzo szerokie zastosowanie, przykłady można by mnożyć. Ot, chociażby przebudowa zespołów według klucza kompetencji poszczególnych osób albo wspieranie rozwoju pracowników i tworzenie ścieżek talentów. Nie zapominajmy też o motywowaniu pracowników oraz diagnozowaniu i rozwiązywaniu potencjalnych problemów – dzięki diagnozie osobowości pracownika pracodawca ma w takich przypadkach ułatwione zadanie.

A co w sytuacji, gdy jednak z pracownikiem musimy się rozstać? Po pierwsze, znowu selekcja jest kluczowa, a tu testy są niemal nieodzowne. Jednak sam pracownik opuszczający organizację również może wiele na nich skorzystać. W końcu, kwestionariusze osobowości wyposażają go w solidną porcję wiedzy o nim samym i wskazują dalsze kierunki samodoskonalenia, co w takim przypadku bywa na wagę złota i może znacznie ułatwić znalezienie nowej pracy.

Niewątpliwie zatem, zarówno dla pracodawcy, jak i dla pracownika kwestionariusze osobowości to narzędzia wielce użyteczne. Dla pracodawcy niebagatelne znaczenie ma kwestia budowania pozytywnego wizerunku, dzięki wykorzystaniu nowoczesnych metod zarządzania personelem przedsiębiorca wzmacnia swoją markę i zaufanie na rynku. Z kolei pracownik ma możliwość lepszego poznania siebie, zrozumienia pewnych schematów działania i poznania tych elementów osobowości, które wymagają pracy wewnętrznej albo dodatkowych szkoleń.

A wszystko to możliwe dzięki szybkim i dostępnym od ręki kwestionariuszom osobowości. Obecnie takie narzędzia dostępne są zwykle na platformach online przez 24/7, a samo ich wypełnienie to zwykle kwestia kilkunastu minut, do pół godziny.

Ale tu ważna uwaga: otóż, aby kwestionariusze osobowości w ogóle miały sens i były wiarygodnym źródłem informacji, powinny być one:
walidowane, czyli oparte na solidnych podstawach naukowych, np. na pięcioczynnikowym modelu osobowości Paula Costy i Roberta McRea’a, zwanym Wielką Piątką (The BIG-5)
adaptowane, czyli dostosowane pod względem językowym (odpowiednie tłumaczenie) oraz kulturowym (uwzględnienie różnic kulturowych danego kraju/obszaru językowego w przekładzie pytań testowych)
normalizowane, czyli uwzględniające normy statystyczne dla populacji danego obszaru kulturowego

Thalento specjalizuje się w dostarczaniu tego typu rozwiązań w dziedzinie dopasowania człowieka do organizacji. Kwestionariusz osobowości TH-PQ to tylko jeden z wielu znakomitych produktów dostępnych na naszej platformie online. Chcesz zobaczyć jak działa? Skontaktuj się z nami!